Yosemite

14 september 2019 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Een korte anekdote: Bedankt, Google Maps!

Na een volle reisdag met de hitte van Death Valley hebben we een goede nachtrust in Lone Pine verdiend. Na vele uurtjes slapen worden we uitgerust wakker en vertrekken we naar Bass Lake, aan de grens van Yosemite. De navigatie van onze luxe uitgeruste auto stuurt ons langs een saaie weg, dus pakken we Google maps en kiezen onze route uit. Na een uurtje rijden mogen we van de snelweg af en komen we in een wijk terecht met niet al te beste woningen. We komen op een afgelegen weg zonder enig verkeer met één zijstraat en een stopbord weggestopt achter een boom. Job kijkt links en rechts, ziet niets, rijdt zo'n 3km/uur en rijdt door. Net op het moment dat hij gas geeft, ziet hij een politieauto bij de kruising staan en kijkt hij recht in de ogen van de agent..Kak! en ja hoor, de politiewagen geeft gas, draait om, de zwaailichten gaan aan en hij rijdt achter ons aan. We kijken elkaar aan, hartslag schiet even omhoog maar er verschijnt al snel een grijns. Job parkeert de auto langs de kant van de weg, we blijven zitten en het raampje gaat open. "Sir, Didn't you see that stopsign? Why didn't you stop?"  Job dacht; het heeft geen zin om ertegenin te gaan, dus hij zei; "I think I saw the stopsign too late".. "Can I see your license and vehicle registration please?" 2 minuten later werd ons gezegd dat Job zich op 4 december moet melden bij de Superior Court in de dichtstbijzijnde stad. "Euh dat gaat 'm niet worden officer".. Er zijn dan blijkbaar meerdere opties: (1) je komt niet opdagen, krijgt een boete van $1000 en moet misschien 6 maanden de cel in, (2) je geeft je op voor traffic school en volgt een paar cursussen, of optie 3, je betaalt de boete via internet. Nou dan doen we dat wel officer, komt goed. "Okay, drive carefully now" Thank you officer, have a nice day."

The End.

Nadat we zijn bijgekomen van dit o zo wilde avontuur komen we aan in Yosemite National Park. We rijden via de Tioga Road dwars door het park en via de eerste mooie uitzichten naar Bass Lake waar we worden verwelkomd door de eigenaar. Het huisje is meer dan perfect en heeft een heerlijk terras. Een mooie plek om ons plan voor de komende 2 dagen die we in Yosemite gaan doorbrengen, op te stellen.

De volgende ochtend gaat onze wekker vroeg en zitten we 06:15 in de auto op weg naar Yosemite Valley. We parkeren de auto, lopen al bibberend door de verschrikkelijke kou naar het visitor center. Nadat Kelly een foto heeft gemaakt van een prachtige open haard in het visitor center voor een ooit toekomstig huis, wandelen we naar de Lower Yosemite Falls. De watervallen zijn helaas niet meer zo groot als in het voorjaar en de rivieren staan grotendeels droog, maar dat mag de pret niet drukken. De natuur, de wandelroutes en de uitzichten blijven prachtig! Na de watervallen maken we een makkelijke hike naar Mirror Lake. Zoals de naam al doet vermoeden geeft mirror lake een weerspiegeling van de bergen op de achtergrond. Een mooi plekje om onze boterham op te peuzelen. Na deze hike rijden we een rondje in de valley en bekijken we hoe bergbeklimmers de El Capitan beklimmen (ons niet gezien!) en wandelen we dichterbij de Bridalveil Fall. Prachtig!

IMG_2790

De dag is nog niet voorbij. We rijden naar Taft point om daar nog een laatste hike te doen voor vandaag. We hebben geen idee hoe dit deel van het park er uit gaat zien. We beginnen te wandelen door het bos en zien vele eekhoorntjes voorbij komen. De natuur is hier beduidend anders dan in de valley, het is veel groener, meer grassen, struiken etc. In deze natuur zou een beer zich goed kunnen vertoeven denken we. Tot nu toe hebben we nog geen beer gezien en we zeggen tegen elkaar dat we dat hier ook niet hoeven omdat dat een beetje te dichtbij is. We rusten uit op een rots, genieten van het uitzicht en wandelen door naar het eindpunt: Taft point. Het uitzicht is nog mooier dan gedacht en dan zien we daar ineens een koorddanser op 2286meter hoogte! Die mensen zijn echt niet goed wijs.. Vol spanning kijken we hoe hij over het koord van het ene punt naar het andere loopt en plots valt hij in het midden. Gelukkig zit hij natuurlijk goed vast en hebben wij dit op video! Na een korte fotoshoot op deze plek lopen we terug. De terugweg is iets zwaarder dan we dachten, de berg is wat steiler dan dat het op de heenweg leek.. Maar onze inspanningen worden beloond, want in de verte zwaait ineens een onbekende vrouw hevig naar ons en wijst de linkerkant op. Iedereen is muisstil en dan staat er ineens op zo'n 20 meter afstand een zwarte beer eten te zoeken voor zijn wintervoorraad. We verwisselen snel de kleine lens voor de grotere waardoor we op een 'veilige' afstand een aantal kiekjes kunnen maken. Wauw, we hebben gewoon een beer gezien! Dat hadden we niet meer verwacht, onze dag kan niet meer stuk! Vol adrenaline rijden we weer terug naar ons fijne huisje en maken onszelf een lekkere woksaus maaltijd :)

IMG_2857IMG_2870

De volgende dag mogen we wat later vertrekken en staan we om 09:15 op de Glacier point te kijken naar een bruidspaar die daar net de ceremonie heeft afgerond. Pff, die moeten vroeg opgestaan zijn om dan al klaar te zijn met de ceremonie en er zo piekfijn uit te zien! Kelly wordt stiekem weer jaloers omdat zij de dag nog voor zich hebben en wij deze magische dag er alweer op hebben zitten. We begrijpen wel dat ze zo vroeg hier de ceremonie hebben willen doen. Glacier point geeft namelijk een volledig uitzicht over Yosemite valley, de verschillende watervallen en natuurlijk de Half Dome. Het is prachtig, maar het wordt al vrij snel druk met toeristen. Dus we vervolgen onze weg naar Sentinel Dome. Opnieuw een korte hike van zo'n 2 uurtjes (retour) waar we bovenop de Sentinel Dome hebben gestaan en een 360graden uitzicht geeft over Yosemite.

IMG_1278 IMG_2924

Onze laatste stop in Yosemite zijn de Sequoia bomen. De oudste boom is tussen de 3000-4000 jaar oud. Deze bomen zijn gigantisch! 1 boom vonden wij de mooiste, de Grizzly Giant. Deze boom is 63,7m hoog en heeft een diameter van 8,5m en een omtrek van 29m onderaan de stam! Deze boom hebben we geprobeerd te fotograferen, maar dat is bijna niet te doen voor deze amateurfotografen. Maar zie hier het resultaat.. Wil je er echt even mooie foto's van zien, google gewoon even;)!

IMG_2960

Na alle avonturen hebben we even rust verdiend en inmiddels zijn we in Simi Valley (vlakbij Los Angeles) aan het bijkomen in een super de luxe AirBnB met zwembad, hottub, BBQ en 4 honden incl. een pup van 3 maand oud. Wij helemaal blij! Helaas komt het einde van onze honeymoon langzamerhand ook in zicht en gaan we bijna aan de laatste trip van de vakantie beginnen. Maandag rijden we via de oude Highway 1 langs de kust en de Big Sur naar Monterey waar we nog een nacht blijven. Daarna is San Fransisco de eindhalte. 3,5 week is eigenlijk te kort...

1. Mama:
    3,5 wk is echt niet te kort 😘
  2. Tante Nicole:
    15 september 2019
    echt wel Bianca, wij vonden een maand ook nog te kort! Maar hey luitjes wat een geweldige trip maken jullie en dan komt straks die geweldige afsluiter nog de Pacific Highway all the way to SF!! Loved it!!
    Yosemite ook overweldigend, zo groots en gevarieerd, wat zijn we dan nietig he?! En dan ook nog een beer gezien, hoeveel mazzel kun je hebben, stiekem beetje jaloers!! Save journey guys 😘
  3. Ome Marco:
    15 september 2019
    En weer een prachtig verhaal! Ja, 3,5 week is zeker te kort, maar je pakt dit alles toch maar mooi even mee, inclusief beer😃👍 geniet ervan in Simi Valley, doe ze de groeten..😬