Zion & Bryce

8 september 2019 - Zion National Park, Utah, Verenigde Staten

Vandaag hebben we een volle reisdag gepland naar het Zion National Park. Gelukkig is auto rijden in dit gebied niet erg met zoveel natuurschoon om je heen. Het is 4,5 uur rijden vanuit Arches, maar we hebben er een volle dag voor uitgetrokken om nog wat tijd te hebben voor verschillende uitzichtpunten. Zo stoppen we als eerst bij de Horseshoe Bend, een prachtig beeld van een hoefijzervormige deel van de Colorado River. Jullie kennen het plaatje wel.

IMG_2264

Terwijl we onze reis voortzetten naar de Walmart in het dorpje Page, komen we het bord tegen waar Job al de hele vakantie op wacht: 'Fire Machine Guns, 3 miles ahead!'. Dus terwijl Kelly de boodschappen haalt, sjokt Job er langzaam achteraan terwijl hij met telefoon en creditcard een package deal boekt. Na even snel een klein tussendoortje bij de McDonalds gehaald te hebben, staan we drie kwartier later bij Gunfighter Canyon op de schietbaan. Na een korte uitleg (waarom zou je het ook moeilijker maken dan het is) wordt er geschoten met een Glock, een AR en een shotgun. Prachtig!

IMG_2275IMG_1106

Na deze massage van de linkerschouder rijden we verder naar Antelope Point Marina. Tussen alle rode rotsen en droge woestijn ligt namelijk een groot meer; Lake Powell. We lunchen met een lekkere salade bij het kleine haventje voor veerboten en een enkele rijke Amerikaan met een jacht of speedboot. Het is  gek om te zien dat er midden in deze droge en dorre omgeving een meer met haventje ligt. Na de lunch worden we met een golfkarretje terug naar de parkeerplaats gebracht, drukken we de bestuurder een kleine fooi in de handen, en vervolgen we onze weg naar het kampeerterrein bij Zion. We treffen hier een gezellige ranch/kampeerterrein aan waar onze knusse glamping-tent voor ons klaar staat. Nadat we gesetteld zijn ploffen we in het heerlijke bed en zijn direct vertrokken.

IMG_2278IMG_2302IMG_1117

Na een heerlijke nachtrust en een erg goed ontbijt in de ranch vertrekken we richting Zion National Park. Het is een mooie bochtige route door het eerste deel van het park naar het visitor center waar we de auto parkeren en een fiets huren. We gooien de fiets op de rekken van de shuttle bus en nemen deze mee naar de top van het park om vanaf daar terug te fietsen. Bij de laatste halte droppen we onze fietsen en beginnen we aan de eerste wandelroute; een prachtige slingerroute langs het riviertje dat dwars door Zion loopt en de canyon door de jaren heen heeft uitgesleten en gevormd. Het wandelpad is erg goed aangelegd waardoor het er relatief druk is met senioren die een dagje weg zijn. Af en toe irritant, maar door regelmatig iets van het pad af te gaan en bij de rivier over de rotsen te klauteren weten we ze redelijk te ontwijken. We eten onze boterham met avocado op een rots aan de rivier en lopen terug naar de fietsen.

IMG_2331IMG_2310IMG_2325

Gelukkig is het vanaf daar bergafwaarts, dus we fietsen heerlijk relaxed over de slingerroute door het park en stoppen bij verschillende uitzichtpunten en wandelroutes. Het wordt langzamerhand steeds warmer (+/- 32° Celcius, geen idee hoeveel dat in Fahrenheit is..) dus de laatste hike is puffen en zweten. Eenmaal terug bij het begin van het park halen we een ijsje en stappen in de auto terug naar de thuisbasis om daar lekker in het zwembad te plonsen. 's Avonds BBQ'en we bij de tent en roosteren we marshmallows bij een mini kampvuurtje; een heerlijk vakantiedagje!

IMG_1140IMG_1149

De volgende dag staat een ander park op de planning: Bryce Canyon. Deze canyon is wederom gevormd uit verschillende typen steenlagen die door weer en wind gevormd zijn, vergelijkbaar met Arches. Dit keer zijn er alleen geen bogen gevormd, maar hoodoo's; een soort pilaren waarvan de lagen afgerond zijn waardoor het op gestapelde stenen bollen lijken (goed verhaal hè). We rijden weer helemaal naar het einde van het park (waar het op dat tijdstip nog rustig is) om vanuit daar terug te gaan en de uitzichtpunten en wandelingen te doen. Bij het eindpunt krijgen we echter een flinke bui op de kop dus het is even snel een foto nemen en weer terug in de auto. Gelukkig is de bui snel overgetrokken en kunnen we de rest van de dag in de brandende zon het park bezichtigen. We merken dat we inmiddels een beetje verwend zijn geraakt door de mooie uitzichten, want het eerste deel van de viewpoints maken minder indruk op ons dan bijvoorbeeld de Rockies of Arches. We besluiten om de Navajo Trail Loop te lopen en dalen het stijle slingerpad af de Canyon in. Onze eerste indruk is al gauw verdwenen; wat een indrukwekkend gebied! Het pad leidt ons tussen de nauwe kloven de Canyon in waar de zon er flink op brand. Naarmate we het steile pad afdalen beseffen we ons dat we elke meter ook weer omhoog moeten klimmen.. Halverwege begint het pad dan ook weer steil omhoog te lopen en het tempo zakt in. Het valt achteraf mee, we zijn inmiddels ook getrainde hikers, en we bereiken uiteindelijk weer het beginpunt van de Loop.

IMG_1169IMG_2494

Het is inmiddels het einde van de middag en we rijden weer terug naar de camping. Onderweg maken we op verzoek van Kelly een korte stop bij de Family Dollar (soort Amerikaanse Action) om wat rond te snuffelen en een ijsje te halen en we eindigen de dag wederom met een plons in het zwembad, een goede BBQ en een biertje aan de picknicktafel tussen de krekels.

Hopelijk schrijven we onze volgende blog als miljonairs, want morgen verruilen we de camping voor iets totaal anders: Vegas Baby!!

& natuurlijk, check de foto's!!

1. Mama:
    8 september 2019
    Wat een vacantie, geweldig.
    Liefs mama
  2. Ome Marco:
    8 september 2019
    Wat een mooie foto’s en goed verhaal😉. Vegas is idd een héél andere beleving... vergeet Fremont street niet! En hou ‘t verhaal kort hè.. y’know... what happens in Vegas..
  3. Tante Nicole:
    8 september 2019
    Alsof we weer terug zijn op al die geweldig mooie plekken, Horseshoe Bend en ook de Navajo Trail toen gedaan, wat genieten luitjes!! En wat een mooie slaapplekjes hebben jullie uitgekozen, heerlijk! Lekker genieten nog maar, wij kijken graag met jullie mee, kan niet wachten to de volgende blogg.
    xx Huggs & kisses: Nick & Nicole