Big Sur & San Francisco

20 september 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We zijn aangekomen in Simi Valley; een duur en goed onderhouden stadje onder de rook van Los Angeles. Hier hebben we twee volle dagen om bij te komen van alle indrukken en ervaringen tot nu toe. Dag 1 besteden we aan het schrijven van de vorige blog, relaxen we aan het zwembad, spelen we met de 4 honden van Steve (onze gastheer) en koken we heerlijke wraps in de buitenkeuken naast het zwembad. 's Avonds wordt de jacuzzi voor ons voorverwarmd en bubbelen we heerlijk relaxed met een biertje en een wijntje onder de heldere sterrenhemel.

IMG_5176

Op dag twee van onze 'rustpauze' hebben we geen rust meer in de kont en besluiten we naar Malibu en Santa Monica te rijden om toch een beetje de sfeer te proeven. In Santa Monica is op dat moment een 'Open Street' Festival aan de gang waarbij de boulevard en een aantal straten afgesloten zijn voor auto's etc. en iedereen op fietsen, steps en eigen gemaakt creaties zich voortbeweegt. Het thema is creatieve mobiliteit, dus we zien allerlei innovatieve of gewoon gekke vervoersmiddelen voorbij komen. We sluiten de dag af met een karbonade van Amerikaanse formaat op de BBQ en een avondplons in het zwembad en de jacuzzi. Een prima dagje!

IMG_2973

Na Simi Valley rijden we via de Pacific Highway 1 en de Big Sur naar het vissersplaatsje Monterey. Het is een eind rijden, maar de bochtige weg langs de kust maakt het erg leuk. Erg hangt op sommige plekken veel bewolking tussen de bergen dus we zoeken onze stoppunten zorgvuldig uit zodat we optimaal van de kliffen, rotsen, bruggen en peperdure huizen tegen de rotswand kunnen genieten.

IMG_3007

Aan het einde van de middag arriveren we in Monterey. We droppen de tassen in het motel en rijden verder naar het toeristische haventje om rond te sjokken en een hapje te eten. Na wat getwijfel over het restaurant en het menu lopen we maar bij een soort Italiaans visrestaurant naar binnen. Het is er compact en de 70-jarige ober (een klein Italiaans mannetje met een heel fout snorretje) rent druk heen en weer. Tijdens het eten zien we een zeehond die vanuit het water een Husky op het strand zit uit te dagen en een otter die iets van de bodem heeft opgedoken. Een mooi uitzicht, maar dat mag ook wel gezien de prijzen hier.. Monterey is echt gericht op toeristen!

De volgende dag beginnen we dan echt aan de laatste fase van onze vakantie; San Francisco. Het is niet meer zo ver rijden, dus we doen het rustig aan. Eenmaal in San Francisco aangekomen parkeren we de auto in de dichtstbijzijnde parkeergarage (45$ per dag), halen we een gebakje en een kop koffie en wat sap bij een kleine koffietent ($24 totaal) en checken we in bij de AirBnB van Mark. Het is erg mooi weer vandaag en voor morgen (woensdag) is bewolking en regen voorspeld, dus we besluiten het plan om te gooien en vanmiddag al een fiets te huren en over de Golden Gate en langs andere sightseeing plekken te fietsen. Na de noodzakelijke uitleg over de fiets (heel spannend allemaal) fietsen we vanaf Fisherman's Wharf langs het water richting de Golden Gate Bridge. Hoe dichterbij we komen hoe groter en indrukwekkender hij wordt. Vlak voor de klim vanaf zeeniveau naar het begin van de zuidzijde van de brug halen we nog even één belegd stokbroodje ($14, we zijn tenslotte in de grote stad…) en pauzeren we aan de kade.

IMG_3034IMG_3037

Dan begint de klim naar en over de brug. Het waait behoorlijk en we irriteren ons aan meerdere Chinezen en Brazilianen die met een selfiestick al de hele vriendinnengroep in beeld willen krijgen terwijl ze voor het eerst in hun leven fietsen op een smal fietspad dat ook nog gedeeld moet worden met voetgangers. Na wat tactische inhaalmanoeuvres fietsen we in alle rust over de brug en nemen we de nodige foto’s. Eenmaal in Sausolite (het stadje aan de andere kant) pakken we de ferry terug naar Fisherman’s Wharf en onderweg hebben we mooi uitzicht op Alcatraz (klein eilandje, was vroeger een gevangenis).

IMG_3051

Eenmaal terug bij de haven fietsen we langs de zeeleeuwen bij Pier 39 om daarna de fietsen weer in te leveren en lopend de steile straat richting Lombard Street te beklimmen. Na een mooi toeristische middag ploffen we neer bij Applebee’s met uitzicht over de haven en genieten we van heerlijke Fajita’s en lukt het Job zelfs om het glas Diet Coke leeg te krijgen en voor het eerst sinds we hier zijn voor de free refillte gaan. Wat een prestatie!

IMG_3086IMG_3095IMG_3106

Dag 2 in San Francisco verloopt rustig. Het is bewolkt en kouder zoals voorspeld dus we doen het rustig aan. We sjokken over Union Square, kijken rond bij Macy’s, halen een veel te machtig stukje taart bij de Cheesecake Factory en kopen wat prullaria in China Town. Aan het einde van de middag komt het gevoel van het einde van de reis steeds sterker naar boven en het vrolijke, energieke en avontuurlijk gevoel van de afgelopen weken verandert, mede door het grauwe weer, een beetje in een depressieve en treurige bende zonder energie. Hoewel het weer lekker is om thuis alles ‘eigen’ te hebben en de vrienden en familie weer te zien, zien we op tegen de terugreis en het ‘gewone’ leven dat maandag weer begint. We besluiten dus een Uber terug naar de AirBnB te pakken en daar alvast de koffers voor te bereiden op de terugreis. Gelukkig hebben we nog een mooie afsluiter gepland staan: Sushi! Het restaurant is om de hoek en we genieten nog even van lekkere sushi.

IMG_3123

En dan eindigt het mooie deel en begint de lange weg terug… Het is donderdag de 18e. De wekker gaat om 4:30, we pakken een Uber naar de parkeergarage 500m verderop om niet midden in de nacht met de koffers en tassen langs de vele zwervers te lopen en beginnen aan The Long Way Home.

Uiteindelijk hebben we met onze zilveren zuipschuit 3.465 miles afgelegd op onze reis van Denver naar San Francisco. Omgerekend naar eenheden die iedereen kan begrijpen is dit 5.576km wat ongeveer neerkomt op een autorit naar Istanboel en weer terug... Prima roadtripje! We zijn een hele smak geld armer, een stuk wijzer, waarschijnlijk een paar kilo zwaarder, maar vooral heel veel prachtige ervaringen en indrukken rijker. Het was een prachtige huwelijksreis!

1. Mama:
    20 september 2019
    Wat een vacantie, ge-wel-dig!!!
    Paar uurtjes zien we jullie weer, lekker hoor 😍
  2. Tante Nicole:
    20 september 2019
    Lieve Luitjes, wat een mooie reis, om nooit meer te vergeten!
    Voor straks: Wellcome Home Mr & Mrs Heitkamp en heeeel lang nagenieten van alles👌😘
  3. Marloes:
    20 september 2019
    Wat een leuke verhalen hebben jullie geschreven over deze bijzondere reis. Was leuk om te volgen! En ik hoop dat de wittebroodsweken ook thuis nog gewoon even voortduren.
  4. Rob:
    20 september 2019
    Prachtige verhalen... erg leuk om te lezen!! Tot snel
  5. Ome Marco:
    21 september 2019
    We hebben meegenoten van jullie reis, dankzij dit mooie blog! Thanks for sharing, we zillen zeker nog véle anekdotes gaan horen.. welkom thuis...🇺🇸